CIRCULAIR INTERIEUR
Van een lineaire naar een circulaire economie!
Het circulair interieur is in opkomst. In de eerste plaats omdat we de gevolgen van ons handelen op klimaat en milieu willen beperken. In de tweede plaats zijn grondstoffen schaars. Dat komt door recente ontwikkelingen zoals de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne. Daardoor lopen levertijden op. En prijzen stijgen naar recordhoogte. Het is dus duidelijk dat we minder afhankelijk moeten worden van grondstoffen.
Met Nederland Circulair in 2050 schetst het kabinet zijn plannen voor de overgang naar de circulaire economie. Plannen waarbij de Nederlandse economie in 2030 al voor 50% circulair dient te zijn. Vervolgens streeft het kabinet een 100% circulaire Nederlandse economie in 2050 na.
Taskforce circulair interieur
Smeulders Interieurgroep wil voorop lopen in de overgang van een traditioneel lineair naar een toekomstbestendig circulair bedrijfsmodel. Zodoende is de Taskforce Circulair Interieur in het leven geroepen. Binnen deze specialistische Taskforce zijn alle disciplines van onze organisatie vertegenwoordigd: verkoop, inkoop, werkvoorbereiding, projectmanagement, kwaliteit en milieu, productie, montage, marketing, financiën en juridische zaken.
Doelstelling van de Taskforce: opdrachtgevers een eersteklas circulair alternatief bieden voor het interieur. Daarbij vormen minder gebruik van grondstoffen en het beperken van de invloed op het milieu het uitgangspunt. Daarnaast is in onze visie de circulaire overgang alleen mogelijk indien dit voor de opdrachtgever ook voordelig en haalbaar is. Als gevolg van de snelle stijging van de grondstofprijzen zal overigens al snel een moment bereikt worden waarbij een circulaire oplossing voordeliger is dan de toepassing van nieuwe grondstoffen.
Strategie circulair interieur
Ons circulaire beleid is gebouwd op de drie pijlers Materialen, Proces en Retourstrategie. We komen graag met de opdrachtgever in gesprek om tot een juiste afweging te komen over, onder andere, de volgende keuzes:
- Materialen:
Welke materialen kunnen we hergebruiken of (op een ander project) oogsten? Passen we virgin biobased of gerecyclede materialen toe? Welke materialen zijn er in het interieur gebruikt (milieupaspoort)? En hoe duurzaam zijn deze (Milieu Kosten Indicator)? Op welke wijze en tegen welke inspanningen zijn de materialen na afloop van de levensduur te hergebruiken (Life Cycle Analysis)? - Proces:
Welke keuzes leiden tot een optimaal circulair ontwerp doordat de wensen van de opdrachtgever in balans worden gebracht? Enerzijds ten aanzien van esthetiek en functionaliteit. Anderzijds met de uitdagingen op het gebied van duurzaamheid en circulariteit.
Wat kunnen we standaardiseren waardoor hergebruik in een nieuwe levensfase mogelijk is? Hoe zorgen we ervoor dat materialen na afloop van de technische levensduur eenvoudig te scheiden zijn? Hoe beperken we de invloed op het milieu van transport en logistiek? - Retour:
Welke retourstrategie sluit het beste aan bij de wensen en de mogelijkheden van de opdrachtgever? Is Product as a Service haalbaar? Of heeft een vooraf berekende restwaarde de voorkeur? Hoe behouden we deze restwaarde van het interieur? Hoe kunnen we de geleverde producten inzetten voor een nieuwe levensfase? En welke inspanningen moeten we daarvoor doen? Hoe verrekenen we de retourname van het geleverde interieur in de investering van de opdrachtgever? En welke financieringsvorm sluit hier het beste bij aan?
Nederland circulair: van een lineaire naar een 100% circulaire economie in 2050.
De value hill
Materialen, proces en retour: de pijlers van onze circulaire strategie.
Maakbaar circulair interieur
We kunnen u optimaal van dienst zijn indien we in een zo vroeg mogelijk stadium bij het ontwerp van het interieur betrokken worden. In hechte samenwerking met opdrachtgever en architect kunnen we daardoor veel toegevoegde waarde bieden bij het ontwerp en de vertaling daarvan naar een maakbaar circulair interieur.
STORIES
Onderscheidend in circulair interieur. Hier vindt u gedetailleerde informatie over onze circulaire projecten. Team Smeulders, building identity!